OKUDUĞUM KİTAPLAR (ŞUBAT 2019)


DÜŞÜNCE/DENEME 

KAPIMIZDAKİ YABANCILAR, ZYGMUNT BAUMAN
Ayrıntı Yayınları, 93 Sayfa

İNSAN OLMAK, ENGİN GEÇTAN
Remzi Kitapevi, 192 Sayfa (Satışta olan Metis Yayınları)

ROMAN/HİKÂYE/ANLATI

REFET, FATMA ALİYE
İş Bankası Kültür Yayınları, 152 Sayfa

YILKI ATI, ABBAS SAYAR
Ötüken Yayınları, 112 Sayfa

KİTAPLAR HAKKINDA KISA KISA

Zygmunt BAUMAN okumayı seviyorum. Keşke biraz daha yaşasaydı da biraz daha yazsaydı. Kapımızdaki Yabancılar kitabında, batının göçmen ve mültecilere olan bakış açısını eleştirel bir üslupla inceliyor. Bauman'ın daha önce okuduğum bazı kitaplarına göre biraz geride kalsa da, bu alanda okuma yapacaklar için yine de tavsiye edebilirim.

Engin GENÇTAN’ın İnsan Olmak adlı kitabını 1999 yılında öğrenci harçlığımla almıştım. Tam yirmi yıl bekledi kütüphanemin raflarında. Okumak bu aya nasipmiş. Kitap insan psikolojisi ve davranışları üzerine oldukça doyurucu tespitler içeriyor. Özellikle “Birey ve Toplum” ve "Yaşam ve Ölüm” adlı makalelerini çok beğendim. Ancak, katılmadığım fikirleri de yok değil. Bunlardan biri, kitapta yer alan hemen hemen tüm yazılarda, yetişkin karakteri ve davranışları altında yatan nedenin çoğu defa bilinçaltında, çocuklukta yaşananlar olduğu tezinden hareket etmesi ve neredeyse bunu kesin bir yazgı olarak görmesi (ki bunu son makalesinde reddediyor gözükse de) benim çok da benimsediğim bir bakış açısı değil. Kötü yaşanan her çocukluk, geçmiş yaşantı, gelecek için bir damga, tutsak edici bir kader olmak zorunda değil diye düşünüyorum.

Fatma ALİYE’ nin Refet'i; iyi ki okumuşum dediğim romanlardan biri oldu. Refet, dış görünüş olarak pek de güzel olamayan, zayıf, hatta çoğu defa hastalıklı, ancak irade olarak sağlam, güçlü, gururlu bir kız çocuğu. Asla pes etmiyor, dilenmiyor. Doğru bildiği yoldan taviz vermiyor. Annesi Binnaz Hanım'ın gayretiyle, yoksulluk içinde mücadele ediyor. Yaşadıkları ile bize, bir kız çocuğunun yoksulluğun pençesinde hayatta kalmak ve kendi ayaklı üzerinde durabilmek için verdiği mücadeleyi anlatıyor. Her ne olursa olsun inancınızdan, hayallerinizden vazgeçmeyin diyor. Çalışır, mücadele ederseniz başarırsınız, kimseye muhtaç olmazsınız diyor. Kimseye muhtaç olmamak, annesini rahat ettirebilmek, herkes tarafından hürmet görmenin yalnız güzellikle olmayıp, çalışmakla, kazanmakla, öğrenmekle de olacağını göstermek, bunun için öğretmen olmak, bu ülkenin çocuklarına yararlı olmak istiyor. Refet’e itirazım var mı diye soracak olursanız, var. Ancak bu tehlikeli konulara girmeyeyim. Zaten bazı konularda Refet'de arkadaşı Şule ve annesiyle zaman zaman tartışıyor. Daha fazla yazıp sözümü tüketmeyeyim. Daha geniş bir yazıda “Refet” boğumun konuğu olacak zaten.

Abbas SAYAR’ın Yılkı Atı da iyi ki okumuşum dediğim bir roman oldu. Kitap, içeriğindeki küfür ifadeleri nedeniyle çok tepki almış. Belki 12 yaş altı çocuklar için rahatsızlık verici olabilir ancak daha büyük yaş çocuklar ve yetişkinler için hikâyenin anlatıldığı yer ve ortam açısından çok da yadırganacak bir durum olmadığını düşünüyorum. Konusu itibarıyla, güçten düşüp, artık kendisinden beklenen faydayı sağlayamayacak yaşa geldiğinde, yiyeceği otun ve samanın hesabı yapılıp yılkıya bırakılan bir atın, Doru Kısrak’ın hikayesi anlatılıyor. Aslında, Doru Kısrak’ın değil, insanoğlunun nankör yüzü teşhir ediliyor. Diğer yandan da, zor şartlar altında hayatta kalma mücadelesi, özgürlük tutkusu anlatılıyor. Kitabı okurken, çevremde emekliliğe ayrılmış, bakıma muhtaç hale gelmiş, ihtiyarlamış, sağlam ve sağlıklı iken birden zayıf düşmüş, işsiz kalmış, bu yüzden yılkılığa terkedilmiş o kadar çok insanın varlığını fark etmek üzücü oldu benim için. Bu kitap hakkında da şimdilik bu kadar. Yazılacak, konuşulacak çok şey var aslında. Belki ileride tekrar inşallah. (Daha geniş bir bir yazı için bakınız)

Kaçacağım başka kitaplardan havadisler getirmek üzere hoşça kalın.

YUNİS ELMAS

Yorumlar

  1. Şubat ayı gayet iyi geçmiş. Yeni ay, yeni mevsim,yeni kitaplar ve tabi ki yeni havadisler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim. Kitaplardan havadisler her ay devam edecek inşallah. ..

      Sil
  2. Güzel kitaplarmış. Yalniz bazi kitaplarin okunmak icin yillar yillar beklemesi de ilginctir, niyeyse bir türlü elimiz gitmez...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle mahzun mahzun bakıp, beni ne zaman okuyacaksın diyen o kadar çok kitap var ki kütüphanemde....
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkürler.

      Sil
  3. Yılkı Atı'nı öğrencilerimle birlikte okumuştuk. Bazıları küfürlerden rahatsız olsa da bence o kadar küfürlü bir kitap değildi. Çocuklar günlük hayatlarında çok daha fazlasını duyuyorlar. Kitabı çok sevmiştim, beni çok etkilemişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogunuzda kitap hakkındaki yazınızı okumuştum. Size katılıyorum. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  4. Hepsini bir ay da üstelik de Şubat ayında:) okumuş olmanızı tebrik ediyorum:-) Ben iyice yavaşım bu aralar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir disiplin içinde, her ay dört kitap okuyup bu kitaplar üzerinde düşünmek hedefim. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  5. Yılkı atını geçmişte okuyanlardanım bende... Şule Uzundere'nin blogun da görüp sonrasında okmuştum. ve beğendiğim bir eserdi...

    Güzel bir ay geçirmişsin yeni ay daha da güzel olur umarım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah. İkinci kitaba başladım bile. Umarım güzel kitaplardan havadisler getirebilirim yine. İklim bebek, bahara hoş gelecek....

      Sil
  6. teşekkür ederiz harika kitaplar için....

    YanıtlaSil
  7. İnsan Olmak kitabında gerçekten her şey çocukluğa bağlaması benimde gözüme çarpmıştır fakat yine de çok beğendim okumanıza çok sevindim :)
    Bauman' nın çoğu kitabını bu sene okumak istiyorum listeme aldım. Diğer okuduğunuz kitapların konuları da çok dikkat çekici onları da not aldım :) Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bauman'ın vefatından sonra yayınevleri kitaplarını daha fazla yayınlar oldular. Çok faydalandığım bir düşünür, ancak bazı kitaplarında beklediğimi bulamadığım oldu. Bu, yazar yada kitaplardan değilde kişisel ilgi ve birikim eksikliğimden olabilir. Okumaya devam ediyorum yine. Umarım sizin için de faydalı bir yazar olur.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  8. Öyleyse sizin de tekrar okuyup değerlendirme vakti gelmiş demek ki. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  9. Yılkı Atı'nı ben de okumak istiyorum, güzel bir şubat ayı geçirmişsiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim. Beğenerek okuyacağınız bir kitap olur umarım.

      Sil
  10. Sizin bu serinizi seviyorum, yeni kitaplarla tanışıyoruz. Bu arada Abbas Sayar ile ilgili bir yazı yazacağım gelecek hafta haberiniz olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize memnun oldum, İbrahim bey. Abbas SAYAR hakkındaki yazınızı ilgiyle okuyacağım. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  11. Listedeki kitaplari henüz okumadim. Paylasim icin tesekkürler 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim .

      Sil
  12. Yılkı Atı benim de okumak istediğim kitaplardan biri.Bizi tüm bu kitaplarla tanıştırdığınız için teşekkür ederim: )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yılkı Atı umarım beğenerek okuyacağınız bir kitap olur. Yorum ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim.

      Sil
  13. Engin Gençtan'dan Kuru Su romanını okumuştum çok başarılıydı, diğer kitaplarından devam da edecektim ama olmadı. Refet'i bende sevmiştim. Güzel tanıtım, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kuru Su romanını bilmiyordum. Yorum ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim.

      Sil
  14. Yanıtlar
    1. Umarım beğenirsiniz. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  15. Şubat ayı kitaplarınızın hiç birisini okumamışım ben. Hemen listeye alalım da okuyalım. Teşekkürler öneriler için. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel kitaplardı . Umarım faydalı olur. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil

Yorum Gönder

EN ÇOK OKUNANLAR

GİDEBİLECEĞİ BİR YERİ OLMALI İNSANIN

KİTAPLARA KAÇANLAR

3- KELEBEK VE DALGIÇ / JEAN DOMINIQUE BAUBY

1- İVAN İLYİÇ'İN ÖLÜMÜ / TOLSTOY

BAZEN KAYBEDERKEN KAZANIRSIN (FİLM; AŞKIN GÜCÜ / WHAT DREAMS MAY COME)

4- YABAN / YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU