BİR KİTAP BİR ALINTI -5 (YAŞAM SANATI - BAUMAN)

PARANIN SATIN ALAMAYACAĞI ŞEYLERE DAİR

İnsanlar artık maddiyata tahvil edilebilen değer yargılarıyla mutluluğu arıyor. Bu yüzden de, mutluluğu alınıp satılan bir meta zannediyor. Mutlu olduğu sanrısıyla avunuyor. Zygmunt BAUMAN, ‘Yaşam Sanatı’ adlı kitabında yaşama sanatının cahili olmuş zaman yoksulu insanlar için, mutluluk veren değerlerin satın alınamayacağını, onları gidip bir mağazada alamayacağını söylüyor:
“Gözlemciler, insan mutluluğu için önemli şeylerin yaklaşık yarısının hiçbir fiyatı olmadığını ve mağazalardan satın alınamayacağını ileri sürüyor. Eldeki nakdiniz ve krediniz ne olursa olsun, bir alışveriş merkezinde, sevgi ve dostluğu, aile hayatının zevklerini, sevdiklerinizle ilgilenmekten yada sıkıntıdaki bir komşuya yardım etmekten gelen tatmini, iyi yapılan bir işten elde edilen özsaygıyı, (…) iş arkadaşları ve ilişki kurduğunuz diğer insanların takdir, sempati ve saygısını bulamazsınız. (…) Şu epeyce muhtemeldir ki, yitirilenler kazanılanları çoğu kez geçer ve mutluluk yaratmak üzere artan gelir kapasitesinin yerini, “paranın satın alamayacağı” şeylere erişiminin azalmasının neden olduğu mutsuzluk alır.”
Yine aynı kitapta Bauman bize; kişisel ilgi, merhamet ve ilginin yokluğu ya da yok denecek kadar azlığının yanı sıra birlikte geçirilen zamanın eksikliğini ve birbiriyle konuşma fırsatlarının nadirliğini telafi etmek için sevilen kişilere satın alınan pahalı eşyaların, restoranlarda yenilen yemeğinin hoş tadının ya da mağazalarda satılan hediyelere iliştirilmiş yüksek fiyatlı etiketler ve son derece prestijli markaların; hep beraber pişirilen yemeklerle donatılmış bir masa etrafında toplamanın ya da insanın derin düşüncelerini, umutlarını ve korkularını hesaba katan bir kişi tarafından dikkatle, uzun bir süre dinlenmenin ve şefkatli bir ilgiye, bağlılığa ve özene dalalet eden benzer şeylerin değerine erişemeyeceğini söylüyor.  
Ve şöyle devam ediyor; "Sunulan her şey, onu sunanın öyle yada böyle bir özveride bulunmasını gerektirir ve mutluluğu artıran kısım da, bu özverinin bilincinde olunmasıdır. Hiç bir çaba ve özveri gerektirmeyen ve dolayısıyla başka gıpta edilen değerlerden vazgeçmeyi gerektirmeyen armağanlar bu bakımdan değersizdir"
Başka bir yazıda görüşmek üzere hoşça kalın.

Alıntı Yapılan Eser:
Yaşam Sanatı; Zygmunt BAUMAN
Versus Yayınları, 196 sayfa
Alıntı yapılan ve değinilen satırlar; Syf, 14,17,18

Yorumlar

  1. Samimi bir dost ile peynir ekmek yemenin lezzetini, lüks restoranlarda arayıp bulamayan çok insan var. Halbuki peynir ekmeği lezzetli yapan, muhabbet, dostluk, sevgi, samimiyet vb. şeyler.

    YanıtlaSil
  2. Yazınızı okuduktan sonra; "Hülyasına dalmadığımız, sahip olmak için uğrunda etmek harcamadığımız ve vuslat için heyecan duyup beklemediğimiz kazanımlarımız bize tastamam mutluluk vermeyecektir..." diye bir aforizma yazma isteği duydum... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aforizmalarınız böyle olacaksa hep yazın. Ayrıca sizde uyandırdığı bu istek karşısında da çok memnun oldum.

      Sil
  3. Değerli bir sosyolog, okumak lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğum her kitabından çok istifade ettiğim bir yazardır. Tavsiye ederim.

      Sil
  4. Son paragraf müthişti. Yüreğine sağlık :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim. Gerçekten çok önemli bir konuda çok güzel tespitte bulunmuş yazar.

      Sil
    2. Mutluluk için illaki özveride bulunmak gerekli olsa da ne kadar özveri o kadar mutluluk anlamına gelmez. Birisi için çok küçük bir özveri bir diğeri için çok büyük bir mutluluk anlamına gelebilir. bu bakımdan bir önceki paragrafı tercih ederim.

      Sil
    3. Belki her özveri aynı emsalde mutluluk getirmek zorunda değil. Ancak, sırf maddi değeri yüksek, pahalı bir hediyeden dolayı mutlu olmak, bununla karşıdaki insanı mutlu edeceğine inanmak da değer yargılarının ne kadar yozlaştığını göstermesi açısından önemli.
      Bir arkadaşım eşine şiir yazıp çiçek yollamıştı. Tek taş yüzük bekleyen eşi, ot çöp devri bitti diyerek bu hediyenin beklentisini karşılamadığını dile getirmiş.
      Üzücü ...

      Sil
  5. Kaleminize sağlık 😊 bu kitabı okumak gerekir...

    YanıtlaSil
  6. hımmm okumadım bunu ama sevdim. bikaç tane başka yasama sanatı okumuştum. onlar da iyiydi. severin böyle kitapları.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu da okursanız beğeneceğinizi tahmin ediyorum. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  7. Ben de seviyorum bu tarz kitapları. İnsanı düşünmeye sevk ediyor. Paylaşımınız için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  8. Keşke paranın her şey olmadığını bütün insanlara anlatabilsek. Çok güzel bir yazı olmuş. Kitabı listeme ekledim. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşke anlatabilsek, ancak her geçen gün maddi şeyler hayatımıza daha fazla egemen oluyor. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  9. Ben bunu listeme ekleyeyim. Güzelmiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeneceğinizi umuyorum. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  10. Kitap, günümüzde maalesef birçok insanın unuttuğu güzel bir konuya değinmiş. Günümüzde bazı arkadaşlıkların bile çıkar ilişkisi üzerine kurulduğunu düşünürsek , insanı insan yapan en mühim duyguları unuttuk. Birçok şey maddiyata bağlandı artık. Halbuki samimi bir dost, tatlı bir muhabbetin yerini hangi ülkenin parası doldurabilir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız. Yazı içeriğine yorumunuz ile yaptığınız katkı için teşekkür ederim.

      Sil
  11. Okunacaklar listesine ekledim.
    Yazılarınızın büyüklüklerini biraz arttırabilirseniz memnun olurum.
    Bir rica, öneri veya istek... Hangisini seçerseniz artık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son üç yazıda word de 12 punto yazıp bloga eklemiştim. Tekrar 14 puntoya döneyim o zaman. Uyarı ve tavsiyeniz için teşekkürler.

      Sil
  12. Maalesef insanlar artık mutluluğu parayla satın alınan şeylerde bulduğunu zannediyor. Ama bunların içi boş mutluluklar olduğunu anladıklarında da hayal kırıklığıyla beraber, depresyon, ruhsal travmalar geliyor. Çok değerli bilgiler anlatan bir kitap bu. Okumak gerekli. Teşekkürler bilgilendirme için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim yorumunuz ve yazı içeriğine olan katkınız için.

      Sil
  13. Güzel bir kitap tanitim icin tesekkür ler 😊

    YanıtlaSil
  14. Bu tarz kitapları seviyorum bana iyi geliyor.Tanıtım için teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah bu kitabı da beğenerek okursunuz. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  15. Asgari düzeyde barınma, giyim ve gıdayı temin edemeyen kişiler için bahsettiğimiz hususlar elbette çok şey ifade edemeyecektir. Ancak asıl sorun, makul bir gelir düzeyinde de insanların bugün gerçekten mutlu olamadıkları. Katkınız ve yorumunuz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  16. Bahsettiğiniz manevi değerlerin kıymeti ah bir bilinebilse. Yorumunuz ve katkınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  17. Para ile saadet olmaz şarkısı geldi aklıma.Güzel kitapmış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiye ettiğim bir kitap. Parayla saadet olmaz. Parasız da olmuyor galiba ...

      Sil
  18. Dışşal odaklara bağlı gelen mutluluk,geçici bir hazdan ibarettir.Kitapta geçen alıntılara katılmamak mümkün değil...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çoğu defa da maalesef, bu geçici hazza tav oluyor/olmak istiyor insanlar. Yorumunuz ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  19. bu güzel blogu takibe aldım bende beklerim :)

    YanıtlaSil
  20. Merhaba. Ben sizi tavsiye ettim kendi bloğumda bugün. Bir okuyucumuz kitap tavsiyesi istemiş. Sizinle birlikte iki arkadaşımızın bloğunu daha önerdim. Buralarda çok daha profesyonel tavsiyeler var diye. Bilginiz olsun. Son yazımda linkleriniz var. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. İnşallah tavsiye ettiğiniz kişiler aradıklarını bulabilirler.

      Sil
  21. Okunacaklar listeme aldım, liste 2019 u geçecek nerdeyse :)) Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir çoğumuz için aynı durum geçerli. Yine de, okunacak kitapların çok olması güzel bir şey. Yorumunuz için en teşekkür ederim.

      Sil
  22. Süper bir tanıtım olmuş. Emeğinize sağlık insan hemen kitabı alıp okumak istiyor.

    YanıtlaSil
  23. inşallah yazınızı çok kişi okurdan mutluluğun sadece paradan geçmediğini anlarlar çok güzel bir yayın olmuş elinize emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah. Bu dileğiniz ayrıca memnun etti beni. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
    2. ben teşekkür ederim saygılar.

      Sil

Yorum Gönder

EN ÇOK OKUNANLAR

GİDEBİLECEĞİ BİR YERİ OLMALI İNSANIN

KİTAPLARA KAÇANLAR

3- KELEBEK VE DALGIÇ / JEAN DOMINIQUE BAUBY

1- İVAN İLYİÇ'İN ÖLÜMÜ / TOLSTOY

BAZEN KAYBEDERKEN KAZANIRSIN (FİLM; AŞKIN GÜCÜ / WHAT DREAMS MAY COME)

4- YABAN / YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU