12- YAŞLI ADAM VE DENİZ / ERNEST HEMINGWAY



“İnsan yenilmek için yaratılmadı” dedi dokunaklı bir sesle; 
"Ademoğlu mahvolur ama yenilmez.” 
S;106

Herkesin başarı için koştuğu yerde, yarışı gerilerde tamamlamak, sağlıklı ve yetenekli insanların arasında engelli olmak, dış güzelliğin teşhir edildiği günlerde çirkin kabul görülmek, farklı olmak; alaya alınmak ve dışlanmak için yeterli bir sebep maalesef. İş yerlerinde, sokakta, okulda zayıf olana karşı mobbing uygulanmakta sürekli. Son günlerde o kadar şahit olduk ki bu haberlere, bir zaman sonra "kötülüğün sıradanlaşması"ndan korkuyorum.

-KISMEN SPOİLER İÇERİR -

Kübalı yaşlı balıkçı Santiago da, geçmişte yaşadığı başarılara ve tecrübelerine saygı duyulmadan, kazancı bol olan balıkçılar tarafından alaya alınır. Çünkü, herkes sürü sürü balık tutarken, o seksen dört gün boyunca tek bir balık tutamamıştır. Bu yüzden, yaşlı balıkçı, talihini değiştirmek ve itibarını tekrar kazanabilmek için tek başına denize açılır. Kimsenin gidemeyeceğinden çok daha fazla ileriye gider. Beş günlük zorlu mücadele sonunda hiç bir balıkçının hayal bile edemeyeceği büyüklükteki kılıç balığını görür. Bu balığı alt etse bile, kıyıya tek başına götüremeyeceğini düşününce bir an için tereddüde düşer. Ancak, başarıya, kendini ispat etmeye o denli ihtiyacı vardır ki seçim yapmakta daha fazla tereddüt etmez ve kılıç balığına zokayı yutturur. Dönüşte ne kadar mücadele ederse etsin tuttuğu balığın gövdesini köpek balıklarından kurtaramaz. Kaybı artıkça, ne vardı bu kadar açılacak diye kendi kendini sorgulamaya başlar.

Ben bu kitabı okurken, yaşlı balıkçı Santiago ile birlikte açık denizlere çıkıp beş gün boyunca birlikte mücadele ettim. Eski günlerde olduğu gibi deyip, tüm gayretimle, sınırları zorlayarak ters giden talihi değiştirmenin, bu defa başaracağım demenin ne kadar zor ve doğru, bir o kadar da riskli bir karar olduğunu hissettim. Bir yandan başarmanın, diğer yandan mücadele edip bin bir zorlukla sahip olunan şeylerin kaybını yaşadım. Bunca zahmete değer miydi diye kara düşünceler üzerinde hesap tuttum. Esas olanın mücadele etmek olduğunu unuttuğum demlerde, elden gidene bakıp kendimi sorguladım.

Rasyonel iktisadi akıl, kar getirmeyen yeri çabuk terk eder. Yaşlı adamın yanında çırak olarak çalışan ve her şartta seve seve yardımcı olan Manolin adındaki çocuğun ailesi de, yaşlı balıkçının kısmetinin kapandığını düşünerek başka bir balıkçının yanına yerleştirir. Ancak, vefanın ne demek olduğunu en güzel bir şekilde bize anlatan Manolin, yaşlı adama yardım etmekten, onun yanında olmaktan hiçbir zaman geri durmaz. 

İşte tam da bu yüzden, ben bu kitabı okurken, zor günlerde dahi hiçbir zaman terk etmeyen insanların var olacağına olan inancımı dirilttim. Manolin'in gösterdiği vefa ve dostluğun sıcak koynunda umudumu tazeledim. Yaşlı adamın kıyıya getirmeyi başardığı koca balıktan geriye yalnızca kellesinin kaldığına üzülmek şöyle dursun, sandala bağlı duran iskeletine bakıp, yaşlı adamın ne kadar büyük bir işi başardığını, talihini değiştirmek için girdiği mücadele sonucunda, kaybederken bile nasıl kazanılacağını, "Yendiler beni Manolin, yendiler beni" derken bile, önce kendisine, sonra kasabalıya ve en nihayetinde bizlere göstermeye yeteceğine kani olup, payıma düşen hisseden nasibimi aldım. 

Başka bir yazıda görüşmek üzere, hoşça kalın. 

14/11/2019

YUNİS ELMAS


KİTAP: YAŞLI ADAM VE DENİZ / ERNEST HEMINGWAY
BİLGİ YAYINEVİ / 136 SAYFA



Yorumlar

  1. Çok etkilendiğim kitaplardan biridir.. Ben de denizle mücadele etmistim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuyan bir çok kişide aynı duygu hakim oluyor.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  2. Aynı kitabın değerlendirmesini aynı anda yayına koymuşuz... kitap hakkındaki yorumunuz benim yorumuma nazaran daha teferruatlı (güzel) olmuş... 👍🖐

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel bir tevafuk. Aynı kitaba farklı pencerelerden bakmak da ayrıca güzel olmuş.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  3. Bu dostluğa vefaya artık pek rastlanmıyor.
    Tanıtımınız her zaman ki gibi çok güzel not aldım mutlaka okuyacağım. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Takdiriniz sevindirici. Umarım beğenerek okursunuz.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  4. Bu kitabı o kadar sevmiştim ki yazardan okuduğum ilk kitap olmasına rağmen yazarın bütün kitaplarını okuyacağım demiştim. Balık tutmakla alakam yok ama kitabı okurken ben de ihtiyar balıkçıyla o balığı tutmuş gibi oldum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap bir zaman sonra insanı o kadar içine alıyor ki, yaşlı adamla birlikte o balığı tutmak için mücadele veriyorsunuz.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  5. Motivasyon kitapları ciddiden de hayata bağlıyor
    teşekkürler editör

    YanıtlaSil
  6. Kaybederken bile kazanmak...Mahvolur ama kaybetmez... İşte ademoğlunu tüm varlıklardan ayıran özellik...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle. İnsanı diğer canlılardan ayıran özellikler.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  7. filmi de var güzeel eski bir film amaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmi izlemedim, ancak mutlaka izlemek isterim.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  8. Çok detaylı, güzel bir yorum olmuş. Zaten çok güzel olan bir kitabı daha da ilgi çekici hale getirmişsiniz. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıyı beğenmeniz sevindirici.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkürler.

      Sil
  9. Çok güzel bir tanıtım olmuş. Sayenizde bilmediğim bir kitap ile daha tanıştım. Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım okuyup beğeneceğiniz bir kitap olur.
      Kitaplara Kaçanları ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  10. filmini izlemiştim sanırım yanlış hatırlamıyorsam mücadeleyi her ortamda ve her koşulda yeterince veriyoruz gibi geliyor bana bazıları zor bazıları daha basit ama hayat böyle bir şey işte saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayat mücadele etmekle geçiyor. Bazen düşerek, bazen kalkarak devam ediyor.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  11. Hemingway seviyorum, çok yıllar önce okumuştum sanırım, hoş bir hatırlatma oldu teşekkür ederim .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de iki defa okudum bu kitabı. Yıllar önce okunmuşsa, tekrar okunmayı hak eden bir kitap.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  12. Bence azmetmekten vazgeçmemeli insan. Çok zor olsa da..
    Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  13. Yıllar önce okuyup etkilendiğim bir kitap. Bu aralar tekrar okumayı düşünüyordum sizde de görünce kitabı fazla bekletmemeye karar verdim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı kitapları tekrar okumak güzel. Bu da onlardan biri.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkürler.

      Sil

  14. Hemingway'e ödül de kazandıran çok değerli bir esere yer vermişsiniz. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok severim bu kitabı. Yazarın çok uzun yılar önce (belki 20 yıl olmuştur) Silahlara Veda ve Çanlar Kimin İçin Çalıyor adlı kitaplarını da okumuştum ancak, o yaşlarımda çok da zevk almamıştım. Yine de tekrar okumayı düşünüyorum bu eserlerini de.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  15. Okurken adeta yaşıyor insan. Filmi de güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmini henüz izlemedim. Ancak, kitabı aynen ifade ettiğiniz gibi.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  16. Hocam yazınızı zevkle okudum. Kaleminiz dert görmesin 👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eyvallah. Zevkle okunmuşsa ne mutlu bana.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  17. Çok etkileyici bir tanıtımdı. Maalesef insanlar acımasız; erdemlerin değil, menfaatlerin peşinden gidiyorlar. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumunuz ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim.

      Sil
  18. Bu kitabı okumadım, kitaplığımda okunmayı bekliyor. Yazarı da severim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım beğenerek okuyacağınız bir kitap olur. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  19. okuma listemde var ve o kadar etkileyici bir yorum yazmışsın ki çokça merak ettim. yüreğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel değerlendirmeniz için teşekkür ederim. Umarım kitabı da beğenerek okursunuz.

      Sil
  20. En sevdiğim kitaplardan biri.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de sevdiğim kitaplardan biri.
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  21. Ben denizi çok sevmeme rağmen boğulup ölme korkusunu okurken bile hissettim 😁

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

EN ÇOK OKUNANLAR

GİDEBİLECEĞİ BİR YERİ OLMALI İNSANIN

KİTAPLARA KAÇANLAR

3- KELEBEK VE DALGIÇ / JEAN DOMINIQUE BAUBY

1- İVAN İLYİÇ'İN ÖLÜMÜ / TOLSTOY

BAZEN KAYBEDERKEN KAZANIRSIN (FİLM; AŞKIN GÜCÜ / WHAT DREAMS MAY COME)

4- YABAN / YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU