OKUDUĞUM KİTAPLAR (MART 2019)


DÜŞÜNCE/DENEME 

MUTLULUĞUN SAKINCALARI, ELIZABETH FARRELLY
Yapı Kredi Yayınları,  252 Sayfa (Ana metin sayfa 9-225 arası)

MUTLULUĞA DAİR BİR DÜŞÜNCE, LUIS SEPULVEDA ve CARLO PETRİNİ
Can Yayınları, 115 Sayfa

ROMAN/HİKÂYE/ANLATI

PERİ GAZOZU, ERCAN KESAL  
İletişim Yayınları, 180 Sayfa

KİTAPLAR HAKKINDA KISA KISA

Mimar, yazar ve eleştirmen olan Elizabeth Farrelly, Mutluluğun Sakıncaları adlı kitabında; teknolojik ilerleme ve maddi gelişmeye rağmen neden tatmin olamadığımızın, mutlu olamadığımızın peşine düşüyor ve bize kaybettiklerimizi hatırlatıyor. İnsanın, doymak bilmez ihtirasları yüzünden devasa boyutlara ulaşan ekolojik ayak izlerinin doğaya verdiği zararı gözler önüne seriyor. Çarpık kentleşme, tüketim tutkusu, insansız devasa evler, seçenek bolluğu, feminizmin çelişkileri, iletişim sorunu gibi birçok hususa gündeme taşıyor ne geleceğe dair hayallerini anlatıyor. Modernizm ve postmodernizmin sanata ve estetiğe dair çelişkilerini, iyi ve güzel olanın ayrıştırılması ve çirkinlik anlayışının sunumu üzerinden anlatıyor. Kitabı okuyup bitirdiğimde, kadınların iş ve ev hayatında erkeklere nazaran karşılaştıkları dezavantajların, çocukların sokaklarda oynayacak yer bulamamalarının, rant için yapılan imar düzenlemelerinin, siyasi popülizm yalnızca ülkemize ait bir sorun değil, methiyeler düzerek öykündüğümüz bir çok gelişmiş batı toplumunun da maskelenmiş, gösterilmeyen/tanıtılmayan yüzünde derin yarıklar açtığını öğrenmiş oldum. Hangi kitabı tavsiye edersem edeyim, hep bir tereddüt yaşarım. Ancak, bu kitabı tereddüt etmeden kitaplara kaçan herkese tavsiye ediyorum. Not: Yazar aynı zamanda mimar olduğu için birçok konuyu mimarlık mesleği üzerinden tartışıyor.  

Sol eğilimli aktivist Luis Sepurlveda ve Slow Food (Yavaş Gıda) hareketinin kurucusu Carlo Petrini’nin söyleşisi ve yedi başlık altında topladıkları düşüncelere dair makalelerden oluşan Mutluluğa Dair Bir Düşünce kitabında, Luis Sepurlveda’nın düşünceleri oldukça ilgimi çekse de, kitabın tamamını göz önünde bulundurduğumda beklentimi karşıladığını söyleyemem. İlk bölümü oluşturan söyleşileri okurken kitaba konsantre olmakta bir hayli güçlük çektim. Yabancısı olduğum bir çok isim ve mevzular arasında kayboldum diyebilirim. İkinci bölümde; Luis Sepurlveda, hız ve kalkınma hastalığının dayattığı yaşam tarzının aksine, mutluluğun biraz yavaşlamakla olacağını anlatıyor. Salyangozun kaplumbağanın üstüne çıkıp da, ‘Ne kadar hızlı gidiyorsun’ dediği bir öyküsüne atıfta bulunarak, yavaşlık aracılığıyla mutluluğu arama düşüncesini ortaya koyuyor. Bir aktivist olarak diktatör diye isimlendirdiği iktidar sahiplerinin kısa vadede getireceği büyük karlar nedeniyle ülkelerinin zengin kaynaklarını nasıl talan ettiklerini ve endüstriyel üretim nedeniyle çevreye ve gelecek nesillere verdikleri zararları anlatıyor. Rus şair Vladimir Mayakovski nin “Dur, tıpkı uçurumu hisseden bir at gibi” mısraından yola çıkarak, şöyle devam ediyor; “eğer durursan, en azından düşünme fırsatın olur, uçuruma doğru koşmanın iyi bir seçim olup olmadığını, başka bir yol izlemenin yada geri dönmenin daha iyi olup olmayacağını sorabilirsin kendine. Günümüzde, basit gibi duran ama hiç de öyle olmayan bir yeteneğe, yani koşumuzu durdurup düşünme yeteneğine ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum: Dur ve bu baş döndürücü yaşam ritmi seni gerçekten bir yerlere götürüyor mu diye düşünmeye başla; gerçekten mutlu bir insan yazgısına götürebilir mi diye düşün. (S;43) Üçüncü bölümde yer alan Carlo Petrini’nin düşüncelerinin çıkış noktası ise Gastronomi. Herkesin karnını doyurabilme hakkının olduğunun söylüyor ve mutluluğun yemekle ilişkisini ortaya koyuyor. Kötü beslenme, doğal üretim, dünyadaki açlık sorunları ile mutluluk ilişkisini anlatıyor. Terra Madre (Toprak Ana) topluluğunun özellikle Afrika’da gerçekleştirdiği katkısız, doğal tarım deneyimlerinin başarısını anlatıyor.

Okuduğum diğer bir kitap ise yönetmen, oyuncu, senarist ve aynı zamanda doktor olan Ercan KESAL’ın Peri Gazozu. Değerli bir dostum aradı beni, “bu kez ben sana bir kitap tavsiye edeyeyim,” dedi ve okumam için kitabı bana gönderdi. Kitap, ismini babasının yapıp sattığı gazozlardan alıyor. Kitabın hemen hemen her sayfasında ölüm atmosferinin kasveti baskın olsa da, yazarın üslubu sıcak, naif bir tat bırakıyor. Sohbet tadında, azca tebessüm ettirip, çokça gözleri dolduran satırlarla, güzel yurdumun yenik düşmüş güzel insanların yoksulluğunu, bürokrasinin demir kafesi içindeki çaresizliğini, darbeleri, siyasete adanan genç kurbanları anlatıyor. Tecavüze uğradı diye öldürülen masum kız çocuklarını, ilaç parası bulunamadığı için hasta döşeğinde ölüme yolcu edilen çocukları, ölü oğulları ardından gözyaşı döken annelerinin arkasından ağıt yakıyor. Tıp fakültesini okuduğu öğrencilik yıllarında ve doktorluk mesleğini yaptığı ilk yıllardaki yaşayıp gördüğü yaşanmışlıkları, çocukluğunda hafızasında yer eden ve yaşanmış başka bir hikâyeye adını veren bir kelimenin, bir cümlenin mihmandarlığında aktarıyor bize. Otobiyografik tarzda yazılmış bu eserle yazar, özellikle 80’li yıllardaki ülkemizin içinde bulunduğu günlere dair tanıklıklarını yer yer siyasi göndermelerde de bulunarak ortaya koyuyor. Ancak, bunu yaparken siyasi bakış açısının (yazarla aynı siyasi bakış açısına sahip olalım ya da olmayalım) gölgesinde bırakmasaydı keşke demeden kendimi alamıyorum.

Kaçacağım başka kitaplardan havadisler getirmek üzere hoşça kalın.


YUNİS ELMAS

Yorumlar

  1. Ercan Kesal'ın adını sıkça duyuyorum. Okuyabilirim Peri Gazozu nı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okuyacağınız bir kitap olur umarım. Yorum ve ziyaretininiz için teşekkür ederim.

      Sil
  2. Kitaplara dair çok güzel bir tanıtım yazısı okudum yine. Özellikle ilk tavsiyenizi dikkate alacağım Yunis Bey. Çokkkkk teşekkürler 😊🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pişman olmazsınız. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  3. Özellikle Mutluluğun Sakıncaları ilgimi çekti, bu ve diğer tüm tavsiyeleriniz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim çok hoşuma gitti. Umarım sizin de hoşunuza gider. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  4. Siyasi bakış açılarını kitaplar da okumayı sevmiyorum. Mutluluğun Sakıncaları kitabını not aldım. Paylaştığınız için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutluluğun Sakıncaları benim çok hoşuma gitti çok da faydalandım. Umarım size de faydalı olur. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  5. O zaman mutluluğun Sakıncaları kitabını listemize alıyoruz. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okumanızı umuyorum. Yorum ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim.

      Sil
  6. güzel kitaplar ve tanıtım için teşekkür ederiz..

    YanıtlaSil
  7. Peri Gazozu'nun adını duymuştum da okumak bir türlü nasip olmadı .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her kitabın bir vakti var. Zamanı gelince o sizi bulur. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  8. sakınca aklımda olsuun. peri gazozu tatlıydı nostalciktii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel bir kitap. Beğenerek okuyacağınız bir kitap olmasını umarım. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim

      Sil
  9. Peri Gazozu'nu okumayı istiyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okuyacağınız bir kitap olur inşallah. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  10. Mutluluk temalı bir okuma olmuş sanki :)
    sosyal medyada görmeye başladım bu aralar Ercan Kesal'ı. Merak ediyorum kitaplarını.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutluluk ile ilgili bir kitap daha vardı , o nisan ayına kaldı. Bu kitaplar kişisel gelişim kitapları olarak değilde mutluluk yanılgısı üzerine kitaplardı. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  11. Çok güzel tanıtımlar olmuş 👍

    YanıtlaSil
  12. Mutluluğun Sakıncaları kitabı çok ilgimi çekti bakacağım. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okuyacağınız bir kitap olur umarım. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  13. Okumadığım ve dikkatimi çeken kitapları not aldım. Teşekkürler! 🙂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okuyacağınız kitaplar olur umarım. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  14. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  15. Insanlardaki doymak bilmeyen hırsın dünyayı daha da kötü hale getirdiğine Ben de çok inanıyorum Çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  16. Nisan ayında okuduğum Willhelm SCHMID'in, Mutsuz Olmak Bir Yüreklendirme adlı kitabı tam da düşündüğünüz şeyleri anlatıyordu.
    Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  17. Peri Gazozu'nu çok severek okumuştum. Ailesinin parası olmadığı için ilaçsızlıktan ölen çocuğun hikayesini unutamıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özellikle bahsettiğiniz hikayeden çok etkilendiği için arkadaşım bu kitabı mutlaka okumalısın demişti. Rabbim kimseyi böyle zor durumlara düşürmesin. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  18. Okumadigim kitaplar, merak ettim 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım beğeneceğiniz kitaplar olur. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil
  19. Peri Gazozu ile aynı şeyi hissetmişiz demek ki , keşke bu kadar siyasete baglamasaydi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabın belki de tek eksik yanı bu. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil

Yorum Gönder

EN ÇOK OKUNANLAR

GİDEBİLECEĞİ BİR YERİ OLMALI İNSANIN

KİTAPLARA KAÇANLAR

3- KELEBEK VE DALGIÇ / JEAN DOMINIQUE BAUBY

1- İVAN İLYİÇ'İN ÖLÜMÜ / TOLSTOY

BAZEN KAYBEDERKEN KAZANIRSIN (FİLM; AŞKIN GÜCÜ / WHAT DREAMS MAY COME)

4- YABAN / YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU