BİR KİTAP BİR ALINTI- 7 (SAHİP OLMAK YA DA OLMAK-ERICH FROMM)

Mülkiyete olan bağlılık, Birinci Dünya Savaşı’ndan sonraki on yıl içinde ortadan kalkmış gibiydi. Önceleri “eski güzeldir!” sloganı ile herkes, sahip olduğu şeyleri saklamak, onlara bakmak ve kullanabildiği kadar kullanmak tutumundayken, savaş sonrasında bu anlayış değişmiştir. Günümüzde ise herkes, sanki atmak için satın alıyor gibidir. Günün moda düşüncesi “kullan, tüket ve at!” biçiminde gösteriyor kendini. Yeni bir şey, otomobil, elbise veya teknik bir araç alındıktan sonra, kullanımdan sıkılan ve bıkan kişi, piyasadaki en yeni modellere sahip olmak tutkusuyla yanmaya başlar. Bunun için de eskisini atar veya yenisi ile değiştirir. “Yeni olan güzeldir!” anlayışı, yani kazanmak, elde etmek, kullanmak ve atmak, çağdaş yaşam düşüncesini belirleyen en önemli etkendir.
Günümüz tüketimci tavrını en iyi açıklayan örnek, bir arabaya sahip olmaktır  (…) Bir otomobile sahip olmak, bunu başarmış olanlar için, yaşamın en zorunlu öğelerinden biridir. Otomobile sahip olmak isteyenler ise (…) bunu mutluluğa ulaşmanın tek yolu olarak değerlendirirler. Ama elde ettikten sonra, kişilerin kendi araçlarına olan ilgilerinin çok derin ve sürekli olmadığı görülür. Otomobil sahipleri bir-iki yıl sonra, otomobillerinin dış görünüşü değişik olan yenileri ile değiştirmeye ve bu arada karlı bir ticaret yapmaya çalışırlar. Büyük bir oyuna benzeyen bu duygusal mücadelenin sonunda elde edilen şey, yeni marka bir otomobilden başka bir şey değildir. (…) Otomobil, bağlı olunan herhangi bir nesne değildir. Toplumdaki yerin, benliğin ve kişinin başkalarını etkileme gücünün bir göstergesi haline dönüşmüştür. (…) (S; 104,105)

&&&

Frankurt Okulu teorisyenlerinden Erich FROMM'un, 2013 yılında okuduğum ve bazı fikirlerine katılmasam da, altını çizdiğim satırlara tekrar tekrar dönme ihtiyacı duyduğum "Sahip Olmak Ya Da Olmak" adlı kitabından, tüketim bağımlılığı ve insanın hedonist yanının kışkırtılmasına ilişkin seçtiğim bir bölümü paylaştım sizinle. 

Erich Fromm, tüketici tavrını "otomobil" ile örneklendirmişse de, günümüzde bu örnekler daha çok çeşitlenmiş (otomobilin yanı sıra, cep telefonu, giyim ve aksesuardaki marka tercihleri, oturulan semt vs..) ve etkisi altına aldığı her gelir seviyesinden insanlar, tüketim nesneleriyle görünür olma telaşı ve anlam arayışı içine giriyorlar. Ve bu durum, sanki salgın bir hastalık gibi her geçen gün daha da çok kitleyi etkisi altına alıyor.   

Başka bir yayında görüşmek üzere hoşça kalın.  


Sahip Olmak Ya Da Olmak; Erich FROMM
Alıntı Yapılan Baskı; Arıtan Yayınları, Çev: Aydın ARITAN, 271 sayfa

Yeni Baskı; Say Yayınları, Çev; Aydın ARITAN, 256 sayfa

Yorumlar

  1. otomobil ile ilgili ve elbette değindiğiniz günümüz gereçleri ile ilgili çoğunlukla aynı görüşteyim ben de.Mutlu olma adına sıraladığımız gereçlerimizi değiştirmediğimiz sürece,daha doğrusu maddiyat ile mutluluğu eşitlemeye devam ettiğimiz sürece ,sonrasında gelen eksiklik ve boşluk hissini gidermemiz mümkün olmayacaktır.

    bir de öyle bir çark var ki,hem tasarruf edin ,israf etmeyin deniliyor hem de tüketmezseniz memleketin ekonomi dengesi bozulur,tüketin sürekli deniliyor.:) piyasa denilen şey çok acımasız...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli katkılarınız için teşekkürler . Tasarruf etmek mi, israf etmek mi piyasaya yarar bunu ben bilmem, iktisatçılar da bilemiyor belli ki...
      Ben oyumu kanaatten yana kullanıyorum yine de..

      Sil
  2. Gerçekten de Erich Fromm çok yerinde tespitler yapmış. Anlattığınız şeylerde kendimi buldum. Özellikle de araba ile olanlar. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepimizin bir ince yanı var işte. Samiyetiniz ve yorumunuz için teşekkürler.

      Sil
  3. özellikle çocuklarımızı birer tüketici canavarına dönüşmemeleri için eğitmeli ve ikna etmeliyiz diye düşünüyorum yoksa hiç mutlu olamayacaklar zira teknolojik gelişmeleri yakalmaya para pul yetecek gibi değil sonuçta bilmiyorum doğru mu düşünüyorum...sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlu olamıyorlar maalesef. Kolay elde ediyorlar, değer bilmiyorlar, yenisi için sürekli ekranlardan kışkırtılıyorlar. Zor, hemde çok zor.
      Yorumunuz için teşekkür ederim .

      Sil
  4. Bu kitap okumak istediklerim arasında. Toplumda tüketim çılgınlığı yaşanıyor. Hatta öyle ki, bu durum bağımlılık durumuna gelmiş.

    YanıtlaSil
  5. Kendimizi gerçekleştirmeyi başardığımızda bu tür yollara başvurmadan da mutlu olmayı başarabileceğiz sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En zor olanı da bu ya zaten. Kolayına talip herkes...
      Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim

      Sil
  6. Merhaba, Değerli Blog Arkadaşım; İnsana Davet sitesinde "Blog Keşif Etkinliği ve Önemli Duyuru" başlıklı yazımızda size de yer verdik. Hemde önemli bir duyuru içeriyor... Bakmak isterseniz beklerim...Selam ve Dua ile...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu değerli listede bana da yer verdiğiniz için çok teşekkür ederim.

      Sil
  7. Al, tüket ve at olmasa zaten endüstri dönmez. Hızlı üretim için hızlı tüketim gerekiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet piyasa için, istihdam için, milli gelir için tüketim şart. Tüketim olmazsa, piyasa durgunlaşır, işsizlik artar, iflaslar gelir. Ama bu sınırsız tüketim arzusu, daha fazla arzı, üretimi zorlamakta. Doğal olmayan üretim, haddinden fazla zorlama toprakta, suda, karada bozulma yapmakta. Daha fazla tüketim, bireyel olarak tüm emeğimizin, alınterimizin karşılığını, yaratılmış, uydurulmuş isteklerimiz yüzünden tekrar büyük sermaye sahiplerinin cebine atmakta.
      Bu da bir çıkmaz işte. Ben bu çıkmaz içinde oyumu kanaat etmeye veriyorum.
      Değerli yorumunuz için teşekkürler.

      Sil
  8. Sahip olmak yada olmamak sandım ama değilmiş:) İlla ki sahip olacaksın yani...Sahip olduğumuz her şey gösterinin bir parçası sanki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmak, aslında bir şeylere sahip olmadan var olabilmek. Söylediğiniz gibi, sahip olunan bir çok şey gösterinin bir parçası. Yorumunuz için teşekkürler.

      Sil
  9. bu kitabın hastasıyım. bikaç defa okudum ve çalıştım. çok etkilendim ve hayatıma uyguluyorum biraz biraz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna çok memnun oldum. Ziyaretiniz için teşekkür ederim .

      Sil
  10. Sadece almis olmak icin aliniyor cogunlukla. Erich Fromm u severim bu kitabini not aldim 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kadar haklısınız ki. Erich Fromm u seviyorsanız bu kitabı hoşunuza gidecektir.

      Sil
  11. Harika bir kitap sanırım. Bence tam da bize hitap eden bir kitap. Günümüz ergenlerine ya da ergen kalmış ruhlarına elzem bir hatırlatma. Not aldım, çok teşekkürler bu güzel tavsiye için. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim. Ergen kalanlar gerçekten umutsuz vaka... Kitap hoşunuza gidecektir.

      Sil
  12. Harika bir kitap okunmasını bende tavsiye ederim sahib olmak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabı bir başkasının daha tavsiye ettiğini bilmek, beni mutlu etti. Ziyaretiniz için teşekkürler.

      Sil
  13. Sağlam bir kitap önerisii olmuş :)) Her kitap değerli ama bir şey katma açısından tartışırsak, boş kitaplar derya deniz ... Teşekkürler paylaşımın için...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorum ve ziyaretiniz için ben teşekkür ederim. Bu kitap içinde katılmadığım bazı görüşlerine rağmen çok faydalı ve bahsettiğiniz gibi okuyana birşeyler katan bir kitap.

      Sil
  14. Evet çok güzel bir konuya değinilmiş artık bu sadece eşyalarla sınırlı da değil insanlar birbirlerine de yapıyor menfaatler bittiği gibi selamlaşmak bile çok görünüyor. Hiçbir şeyin değeri kalmadı... Tanıtım için teşekkürler bu tarz konulara sahip kitapları paylaşmanız çok faydalı oluyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok da okunan kitaplar değil bunlar ancak, bu şekilde olumlu tepkiler alması da beni mutlu ediyor. Ziyaretiniz için teşekkürler.

      Sil
  15. bahar okuma şenliğine bekleriz ♥

    YanıtlaSil
  16. Okunası bir kitaba benziyor. Edinmeye çalışayım bunu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okuyacağınız bir kitap olmasını ümit ederim. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.

      Sil

Yorum Gönder

EN ÇOK OKUNANLAR

GİDEBİLECEĞİ BİR YERİ OLMALI İNSANIN

KİTAPLARA KAÇANLAR

3- KELEBEK VE DALGIÇ / JEAN DOMINIQUE BAUBY

1- İVAN İLYİÇ'İN ÖLÜMÜ / TOLSTOY

BAZEN KAYBEDERKEN KAZANIRSIN (FİLM; AŞKIN GÜCÜ / WHAT DREAMS MAY COME)

4- YABAN / YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU