BİR KİTAP BİR ALINTI- 2 (VENEDİK TACİRİ)
Tema: Toplumsal Eşitsizlik ve Sonuçlarına Dair
William Shakespeare’in 1597 ile 1602 yılları arasında yazıldığı tahmin edilen Venedik Taciri adlı oyunu için, hem etnik
ve dini ayrımcılık üzerinden hem de adalet sisteminin ve kanunların
yorumlanması üzerinden en çok tartışılan eseridir diyebiliriz.
Olayın anlatıldığı tarihsel süreç
içinde, Yahudiler gettolarda yaşamaya mahkûm edilmiş ve ancak belli işleri
yapmalarına izin verilmiştir.
Soylu tüccar Antonio (Hıristiyan), tefeci
Shylock’tan (Yahudi) borç almak zorunda kalır. Shylock, Antonio’yu hem sevmez
hem de ona karşı içinde gizli bir intikam hissi vardır. Borcun ödenmemesi halinde,
vücudunun istediği bir yerinden yarım kilo eti keseceğinin senede şart olarak
eklenmesi karşılığında borcu verir. Antonio, borcun ödeneceğinden emin olduğu
için bu şartı kabul eder, ancak işler beklediği gibi gitmeyince, Shylock
senetteki şartın gerçekleşmesini ister. Antonio’nun dostları, bu aşamada borcun ödenmesi için istediğinden daha fazla
para teklif etseler de Shylock senetteki şartın yerine getirilmesini istemekte
geri adım atmaz.
Eserde nispeten kötü karakter olarak
gösterilen Shylock; kendisine “Ne olmuş yani, borcunu zamanında
ödeyemezse, etini kesecek değilsin ya. Hem ne işine yarar ki bu?” diye
sorulunca, uğradığı ayrımcılık ve içinde biriken intikam hissi ile şu cevabı
verir:
“Balık yemi olarak kullanılır. Hiç
kimseyi doyurmasa bile, intikamımı besler. Beni aşağıladı, beni yarım milyondan
etti, kaybettiklerime güldü, kazancımla alay etti, halkımı hor gördü, işlerimi
engelledi, dostlarımı benden uzaklaştırdı, düşmanlarımı kışkırttı. Peki, bütün
bunlara sebep neydi? Ben Yahudi'yim de ondan. Yahudi'nin gözleri yok mu?
Yahudi'nin elleri, organları, bedeni, duyguları, sevgileri, tutkuları yok mu?
Aynı yiyeceklerle beslenmiyor mu? Silahla yaralanınca aynı acıyı duymuyor mu?
Aynı hastalıklara yakalanmıyor mu? Aynı ilaçlarla iyileşmiyor mu? Kışın
soğuğunu, yazın sıcağını bir Hıristiyan gibi duymaz mıyız? Etimizi kesseniz
bizim de kanımız akmaz mı? Gıdıklarsanız, gülmez miyiz? Bizi zehirleseniz
ölmez miyiz? Bize haksızlık yaparsanız öcümüzü almayacak mıyız? Her şeyde
benzediğimize göre, bunda da benzeyeceğiz elbette. Bir Yahudi, bir Hıristiyan'a
haksızlık ederse, karşısında göreceği hoşgörü ne? İntikam. Bir Hıristiyan
bir Yahudi'ye haksızlık ederse, Hıristiyan töresine göre karşılığı ne
olmalı? Elbette intikam! Bunu sizlerden öğrendim, sizlere uygulayacağım.
Zarar verici bir şey, ama öğrettiklerinizden daha iyisini yapacağım.”
Venedik Taciri,
William Shakespeare,
İş Bankası
Yayınları, S;53)
Shylock bu
sözleriyle, dünden bugüne devam eden, ekonomik, siyasi, sosyal, sınıfsal,
kültürel, ırk ve cinsiyet temelli her türlü hiyerarşi ve eşitsizliğin
muktedirler tarafından yaratılmış ve boyun eğdirilmiş sahte gerçekler
olduğunu, bu ayrımcılığın insanlar ve toplumlar nezdinde gizliden gizliye intikam hissini beslediğini hatırlatıyor bana.
Metin içinde özel olarak bir topluluğu ifade eden "Yahudi" ve "Hıristiyan" isimlerini çıkartıp, ayrımcılık yapan tüm failler ile ayrımcılığa uğrayan tüm mağdurları cümle içine ekleyelim ve tekrar okuyalım lütfen.
Kitabın
tamamını okuduğunuzda ise adalet sistemi ve kanunların yorumlanışı üzerine zihinsel
olarak mesai harcamanız gerekecektir muhtemelen.
Başka
bir yazıda görüşmek üzere hoşça kalın.
YUNİS ELMAS
EK
- Ne yazık ki, tarih boyunca sistematik bir şekilde dışlanmış, gettolarda
yaşamaya mahkum edilmiş, son olarak da Nazi Almanya’sı tarafından
zulme maruz kalmış bir milletin gayrı meşru şımarık çocuğu İsrail’in, 1948 yılından
itibaren Filistin topraklarında yaptığı işgal ve zulüm insanlık adına en büyük
kara lekedir bugün.
Okuma listemde olan kitaplardan
YanıtlaSilOkuduğunuzda bloğunuz da kitap hakkındaki değerlendirmenizi de okumak isterim.
SilKaleminize sağlık okuma fırsatı bulamadığım eserlerdendi.Yazinizdan sonra aklıma şu deney geldi bir maymun kafese kapatılır ortaya muz konulur maymun muza dokunacagi sırada maymuna vurulur, bir sonraki maymun gelir o da elini muza uzatır bu sefer döven kimdir ilk maymun. Acı çeken toplumlarin daha hassas ve insani olması gerekirken ne yazıkki vurmayı tercih ediyorlar . 😔
YanıtlaSilOkumanızı tavsiye ederim. Verdiğiniz deney örneği çok yerinde ve tamamlayıcı oldu. Teşekkür ederim.
SilFizikte, matematikte doğru ve yanlışa karar verebilme keyfiyeti kabul ettiğin mertebe üzerinden vuku bulur ancak. Yani matematikte 2+2=4 etmesi harezmiden beri 0 (sıfırın) kabul edilmesinden kaynaklı kabuldür. Peki insanoğlunun tabiata serpiştilidiği günden itibaren: Davranışarımızın fiili yada fikri boyutlarının doğru yanlış kabulünü belirleyecek bir metodu yokmudur? Elbette var, vijdan! Vijdanında gayet tabii bu durumda bir tanıma yani isimlendirmeye ihtiyacı var. Vijdan kendi sevdiğinin kaybında ortaya çıkan ruh hali değildir, vijdan sevmediğin biri dahi olsa onun kaybı ve üzüntüsünde sende hasıl olacak üzüntülü ruh halidir. Yahudisi,hristiyanı,müslümanı ve nice mistisizm yanlıları aslında hepinizin kitabında yazan aynı şey!!! Sadece yorumlamalarınız kendi pencerenizden yapılıyor. Kitap arşivime bir yeni tavsiyen sayıyorum, çok güzel olmuş yazın teşekkür ederim.
YanıtlaSilİbrahim, yorumun ile yaptığın katkı için teşekkür ederim. Vicdan hakkında söylediklerin çok anlamlı. Senden uzun yorumlarının devamını hep bekliyorum.
SilSelam.yunus hocam eline kalemine sağlık güzel bi yazı
YanıtlaSilTeşekkür ederim.
SilYorumun ve katkın için teşekkür ederim. İnan ben de anlamış değilim.
YanıtlaSilkırmızılı alıntı iyimiş. bu kitabı çocuk versiyonu olarak okumuştum. bi daha bakmak lazım demek ki. şilok hep ilgimi çeken bir isimdi, bu kitaptaymış demek ki, not aldım bunu. bu hasan ali yücel serisinden okudumdu bikaç kitap. sahaflarda bulmuştum.
YanıtlaSilShylock u bulmamıza vesile olmuşsa sevindim. Yorumunuz için teşekkürler.
SilShakespearenin okuduğum üç beş kitabından biri de bu :) Tarih tekerrürden ibarettir demek istiyorum sadece :)
YanıtlaSilKitaplara Kaçanları ziyaret ettiğiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
SilÖnemli ve okunması gereken bir kitap gibi geldi bana.O döneme dair adalet sistemini anlamak açısından perspektif katar.Teşekkürler :)
YanıtlaSilBen teşekkür ederim .
SilBen de tam Shakespeare kitabı paylaşmıştım :)) Bu eserini de okudum, favorim olmasa da sevmiştim :))
YanıtlaSilKitaplara Kaçanları ziyaret ettiğiniz için teşekkür ederim. Shakespeare'den favori kitabınızı merak ettim doğrusu
SilRoller degisse de hala bu sistem var dünyada ne yazik ki. Güzel bir eseridir paylasim icin tesekkürler 😊
YanıtlaSilKitaplara kaçanları ziyaret edip yorumunuzla katkı sağladığınız için ben teşekkür ederim.
SilGüzel bir kitaba benziyor. Kısa zamanda okuyabilirim :)
YanıtlaSilFilmi de kitabı da güzel bir eser.
SilEvet, tahmin ediyorum :)
SilHep Shakespeare'den bir kaç kitap daha okuyayım diyorum... Emeğine sağlık
YanıtlaSilTeşekkür ederim. Okursanız, kitap hakkındaki değerlendirmenizi bloğunuzda okumak isterim.
SilTiyatro oyunlarını okumak aklıma gelmez. Yanlış hatırlamıyorsam İstanbul Devlet Tiyatrolarında izlemiştim. İlginç bir sonu vardı. İyi okumalar...
YanıtlaSilKitaplar Kaçanları ziyaret edip yorum yazdığınız için teşekkür ederim.
SilKitabını okuduktan sonra filmini de izlemiştim, o da güzeldir. Sevdiğim kitaplardan birisi. Paylaşım için teşekkürler.
YanıtlaSilBende önce filmini izlemiş sonra kitabı okumuştum. Kitaplara Kaçanları ziyaret ettiğiniz için ben teşekkür ederim.
Silİntikam,çok zarar verici bir duygu.İntikamcılara rast gelmemek dileğiyle...
YanıtlaSilİnşallah. Yorum ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.
SilHımm.. Bir de faiz meselesi var, mesela hıristiyan antonio yahudi shylock’u bunun için eleştiriyor, o ise savunuyor kendini şu şekilde;
YanıtlaSilYo, kâr almamış; yani sizin bildiğiniz anlamda, Doğrudan kâr sağlamamış - bakın Yakup ne yapmış -
“Laban'la anlaşmışlar:
Postu ala renkli ve benekli doğan bütün kuzular Yakup'un hissesine düşecekmiş.
Güz sonu çiftleşme zamanı gelince,
Kızışan koyunlar koçlara yaklaşmış.
Bu yünlü besi hayvanları çiftleşmeye başlayınca, Kurnaz çoban değneklerin kabuğunu yol yol soymuş Ve çiftleşen kızgın koyunların gözünün önüne tutmuş. O sıra gebe kalan koyunlar,
Kuzulama zamanı ala renkli kuzu yavrulamış,
Bunlar da Yakup'un olmuş.
Bu bir kazanç yoluydu ve mubahtı.
Eğer insan çalmıyorsa, kazanç mubahtır.”
İsrailoğulları derin bir konu vesselam..
Bu bölüme tekrar bir bakayım.
Sil"İnsan, çalmıyorsa kazanç mubahtır."
Paylaşım ve geri dönüş için teşekkürler.