BİR KİTAP BİR ALINTI - 1 (TELEVİZYON: ÖLDÜREN EĞLENCE)

 
Neil Postman; Ayrıntı Yayınlarında ilk baskısı 1994 yılında yapılan “Televizyon Öldüren Eğlence” adlı kitabını Orwell’in değil, Huxley’in haklı olduğu düşüncesiyle yazdığını söylüyor ve her iki yazarın öngörülerini şu şekilde özetliyor:
 

“Orwell’ın uyarısı, dıştan dayatılan bir baskının bize boyun eğdireceği yönündedir. Huxley’in görüşüne göre ise insanları özerklikleri, olgunlukları ve tarihlerinden yoksun bırakmak için Büyük Birader’e gerek yoktur. Huxley’e göre, insanlar süreç içinde üzerlerindeki baskıdan hoşlanmaya, düşünme yetilerini dumura uğratan teknolojileri yüceltmeye başlayacaklardır. 

Orwell kitapları yasaklayacak olanlardan korkuyordu. Huxley’in korkusu ise kitapları yasaklamaya gerek duyulmayacağı, çünkü artık kitap okumak isteyecek kimsenin kalmayacağı şeklindeydi. Orwell bizi enformasyonsuz bırakacak olanlardan, Huxley pasifliğe ve egoizme sürükleyecek kadar enformasyon yağmuruna tutacak olanlardan korkuyordu. Orwell hakikatin bizden gizlenmesinden, Huxley hakikatin umursamazlık denizinde boğulmasından korkuyordu. Orwell tutsak bir kültür haline gelmemizden, Huxley duygu sömürüsüne dayanan içki alemleri ve tek başına iple asılı bir tenis topuyla oyalanmak gibi şeylerle ömür tüketen önemsiz bir kültüre dönüşmemizden korkuyordu. Huxley’in Brave New World Revisited’de belirttiği gibi, tiranlığa karşı direnmek üzere daima tetikte bekleyen kamusal özgürlükçüler ile rasyonalistler, “insanın neredeyse sonsuz olan eğlenme açlığı”nı hesaba katamamışlardı. Huxley, Orwell’in 1984’ünde insanların acı çekerek denetlendiğine dikkat çekerken; Brave New World’da insanlar hazza boğularak denetlenmektedirler. Kısacası Orwell bizi nefret ettiğimiz şeylerin mahvetmesinden korkarken, Huxley bizi sevdiğimiz şeylerin mahvedeceğinden korkuyordu.”

(Televizyon: Öldüren Eğlence, Neil Postman, Ayrıntı Yayınları, S; 8) 

2003 yılında vefat eden Neil Postman, akıllı cep telefonlarının ve internetin hayatımız içinde bu kadar yer aldığını, sosyal medyanın bu kadar yaygın olarak kullanıldığını ve insanların sürekli görünür olma telaşı içinde olduklarını görseydi; yaptığı yoruma ek olarak bu defa 1984'ün "büyük birader" inin, Huxley'in "Cesur Yeni Dünya"sında kılık değiştirdiğinden ve en mahrem anlarımızı dahi gönüllü olarak takip ettirip izlettirdiğimizden de bahsederdi herhalde.

Başka bir yazıda görüşmek üzere hoşça kalın.  
YUNİS ELMAS

Not: Brave New World; Cesur Yeni Dünya romanının orijinal ismi.

Yorumlar

  1. Dış mihraklar tarafından yönetilmiyor muyuz? Duyularımız, duygularımız ve hatta aklımız sömürülüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuzu okuyunca İsmet Özelin Esenlik Bildirisi'ndeki "Duygular paketlenmiş, tecime elverişli
      gövdede gökyüzünü kışkırtan şiir sahtedir" mısrası geldi aklıma. Yorumunuz için teşekkür ederim

      Sil
  2. Ben de Huxley'e hak verdim doğrusu :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara kaçanları ziyaret edip fikrinizi paylaştığınız için teşekkür ederim.

      Sil
  3. Televizyon: Öldüren Eğlence bu yazı sayesinde okuma listeme aldığım bir kitap oldu. Teşekkürler.^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenerek okuduğum ve bir cok konuda da yararlandığım kitap olmasına rağmen bu kitap için tavsiye etiketi koymadım. Sosyolojiye özel olarak ilgisi olmayan arkadaşları yanıltmak istemem. Bu konularda ilginiz varsa tavsiye ederim.

      Sil
  4. Huxley haklı çıkmış.. bize sunulan jan janlı dünya, denizin ortasındaki girdap gibi bizi içine çekiyor.. çok değil 20-25 sene kadar bir süreden bahsediyorum. canları sıkılan ve heyecan dünyasına dalmak isteyenler kitap okurlardı, şimdi cebinden avuç içi kadar bir alet çıkarıp kedi videosu izliyorlar.. büyük birader amacına ulaşıyor..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın. Büyük Birader farklı yöntemler deneyerek amacına ulaşmaya devam ediyor. Katkın için teşekkürler.

      Sil
  5. George orwell kitapları beni biraz ürkütüyor sanırım ya gerçeklikten uzak gibi aslında gerçek gibi bakış açılarıni can alıcı şekilde vuruyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. George Orwell'ın her kitabında gerçekleri farklı bir şekilde anlatıyor. Benim çok faydalandığım bir yazar. Yorumunuz için teşekkürler.

      Sil
  6. George Orwell hiç okumadum başlamam gerekli bir yerlerden aslında, Huxleyin dediği ve haklı çıktığı şeye çok üzüldüm umarsızlık denizinde boğulmak... durumumuz tam da bu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. George Orwell'ın kitaplarını okumanızı tavsiye ederim. Yorumunuz için teşekkürler.

      Sil
  7. Özellikle sosyoloji okumuyorum ama bu kıyaslama çok enteresan geldi bana kitap. Huxley son tahlilde haklı gibi görünse de irdelenebilir ve üzerine uzun uzun konuşulası bir konu .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benzer bir kıyaslamayıda kitaplarını okumaktan çok keyf aldığım Bauman'da yapıyor. Söylediğiniz gibi bu konunun artısı ve eksisiyle irdelenmesi gerekiyor. Yorum ve katkınız için teşekkürler.

      Sil
  8. hımm ayrıntı en sevdiğim yayınevi, bu kitabı hatırlamadım, bi bakıyım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlgilendiğinizi söylediğiniz konuları istinaden, bu kitabı tavsiye ederim.

      Sil
  9. alıntıyı okuyunca huxley haklı tabikide ama orwell bence daha haklı. bencesi de dıştan gelen dayatmalarla manipule, simüle oluyoruz. ikisini birleştirmek lazım belki. sevdiklerimiz tabisi de ama sevdiklerimiz aslında gerçekten de sevdiklerimiz olmuyor. neleri seveceğimiz, neleri sevmeyeceğimiz bize gösteriliyor. diziler dergiler filmler şarkılarla. yani sevdiğimizi sandığımız şeyler var sevmediğimizi sandığımız şeyler var. seçimlerimizde özgür değiliz ama verilenler arasında özgür seçtiğimizi düşünüyoruz sadece. çözüm yolu hepsini toptan reddetmek ama bu bizi toplum dışına itiyor, bunu da kimse istemiyor tabiside. çok sevdiğim konulardan biri bu. manipulasyon, tüketim, yabancılaşma, simulasyon filan işte :) yabancılaşıyoruz ruhumuza.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ediyorum. Özellikle, gösteriş toplumu, tüketim, yabancılasma, modern yalnızlıklar, simülasyon gibi sizinde bahsettiğiniz konular benimde gündeminde. Bu konuların bir çoğunu roman ve hikayeler üzerinden paylaşmak gibi bir düşüncem var. Bakalım nasip....

      Sil
    2. guy debord var onun da gösteriş kitabı fena diil :)

      Sil
  10. Teknolojiyi hayatimiza bu kadar sokarak aslinda Huxley i hakli cikaracak bir yasam bicimimiz oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz ve katkınız için teşekkür ederim. Maalesef teknoloji her geçen gün hayatımızı dahada kuşatıyor.

      Sil
  11. Katkın ve yorumunuz için teşekkürler. Son cümlende çok haklısın.

    YanıtlaSil
  12. Kitabı bu sene başında almıştım, ilgiyle okuduğum kitaplardan biri. Sosyolojiyle ilgilensin veya ilgilenmesin herkesin okumasını tavsiye ediyorum.Söz kime aitti hatırlayamadım ama ''Bir şey ne ise o değildir, ne değilse odur.'' Bize ilerleme, rahatlık, konfor, ahlak ... adına ne söyledilerse söyledikleri şey bizden o hasletleri götürdü.Mesela arabayla zaman kazandığını zanneden insanoğlu artık zaman yetiştiremez oldu, trafik lambasında bile 1 saniye gecikmenin stresini yaşadı.Yani bize zaman kazandırdığını iddia ettikleri şey bizim zamanımızı çaldı.Bizden televizyonla bir şeyden haberdar olma özgürlüğümüzü,sanat dedikleri şeyle sanatımızı , moda dedikleri şeyle estetiğimizi, kültür dedikleri şeyle agahlığımızı çaldılar.Örnekleri çoğaltabiliriz İsmet Özel'le konuyu kapatayım ''Günlük konuşmalarını otomobillerin veya güneş gözlüklerinin markalarına hasreden insanlara yetişkin denilmez. Bu insanları oyuncakla kandırmak kolaylaşmıştır çünkü.''

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mustafa, yorumların olmasa yazılarım eksik kalacak artık. Çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  13. En çok en sevdiklerimizden zarar gelir diye düşünüyorum ben de.Süper bir post olmuş.Kalemine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Begenmeniz de ayrıca sonraki yayınlar için cesaret verdi.

      Sil
  14. Orwell ve Huxley'in kitaplarını okudum. İkisi de artık bir klsik. Postman ise okuyacaklarım arasında. Hatırlatmış oldun. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. Kitabı okuduğunuzda da bloğunuzda yorumunuzu okumak isterim.

      Sil
  15. Değişik bir kıyaslama olmuş. 1984'ü okumadım henüz ama Cesur Yeni Dünya'yı okudum ve bence doğru bir yaklaşım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim. 1984 ü de beğenerek okuyacağınızı ümit ediyorum.

      Sil
  16. Ben, Huxley’in görüşlerine katılıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim. Çoğunluk Huxley’e katılıyor.

      Sil
  17. Huxley 'ın haklı olduğu taraflar var. 1984 'ü ise henüz okumadım. Yakın bir tarihte okuyup öyle karşılaştırma yapmak isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim. 1984 ü okuduğunuzda beğeneceğinizi umuyorum.

      Sil
  18. Her iki kitabı da okudum ve ikisinden de çok etkilenmiştim. Kısım kısım her iki kitaptan da bazı şeylerin günümüzde yaşandığını düşünüyorum.
    Son yorumunuzda da çok haklısınız,özel diyebileceğimiz hiçbir şey kalmadı.
    Postman okuyacaklarımın arasına girdi . Yazı için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Postman'ı beğeneceğinizi umarım. Yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil

Yorum Gönder

EN ÇOK OKUNANLAR

GİDEBİLECEĞİ BİR YERİ OLMALI İNSANIN

KİTAPLARA KAÇANLAR

3- KELEBEK VE DALGIÇ / JEAN DOMINIQUE BAUBY

1- İVAN İLYİÇ'İN ÖLÜMÜ / TOLSTOY

BAZEN KAYBEDERKEN KAZANIRSIN (FİLM; AŞKIN GÜCÜ / WHAT DREAMS MAY COME)

4- YABAN / YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU